PeCinta Setia

Saturday, April 09, 2011

Tegur Jer Bukan Marah ~~

Assalamualaikum kawan2.….haha
Amacam korang semua??sehat x??. Kepada sape2 yang study tu, study lah dengan rajin dan bersemangat okay..semoga terus mendapat kejayaan daripada Allah.hehe..Jangan lupa ilmu itu Allah yang bagi so jangan lah sesekali melupakan perintahNya dan melanggar laranganNya..agak skema ayat aku ari ni..haha..sekadar untuk muhasabah diri..yok!!

Kita ni hidup bukan keseorangan, saling memerlukan antara satu sama lain kan!! So apa guna sahabat, apa guna kawan, apa guna friend, apa guna teman kalau tiada siapa yang sudi menegur, tiada siapa yang sudi menasihatkan diri kita.. Adakah manusia yang kita namakan ‘sahabat’, manusia yang kita namakan ‘kawan’ itu mahu melihat kita terumbang ambing di dunia yang kejam ini?? Adakah itu yang mereka mahukan??remind that..


ibu itik menegur anaknya ~

Kalau tidak, kenapa kita perlu melenting jikalau ada sahabat yang menegur kita, menasihati kita tatkala kita melakukan sesuatu kesilapan.jom kawan2,  kita cuci mata, cuci minda, cuci hati kita semua!!
Pepatah Melayu ada menyebut,
“Ringan sama dijinjing, berat sama dipikul”
“Hati kuman sama dicicah, hati gajah sama dilapah”
Betul dah kan pepatah di atas!! So apa guna sahabat kalau kesilapan yang kita lakukan tidak mampu ditegur?? Apa guna?? Ibarat memikul biawak hidupkerja yang tiada manfaat kan!!
 Di bawah aku senaraikan kepada 2 kategori sahabat :
Sahabat yang mahu menegur dan sahabat yang ditegur.
Masing2 mempunyai peranan yang tersendiri. Okay,aku pergi dulu pada yang menegur!!
  1. Sahabat yang sayang akan sahabatnya itu, akan berasa kurang senang dengan tingkah laku atau apa jua tindakan yang sahabatnya lakukan. Betul atau tidak?
  • Kalau betul jawabnya, barulah dinamakan SAHABAT kerana sahabat yang baik sanggup menegur sahabatnya daripada melakukan sebarang kesilapan..
  • Kalau tidak jawabnya, itu bukanlah seorang sahabat yang baik kerana takut menegur sahabatnya walaupun dia mengetahui kesilapan yang dibuat sahabatnya itu. Dengan kata lain, hipokrit!!Deym Dow!!
2. Okay, cara untuk menegur ini banyak gayanya!! Bergantung pada orang yang menegur dan orang yang ditegur!!
  • Kalau kita nak menegur orang yang lebih tua dari kita, gunalah bahasa yang sesuai serta cara2 yang sesuai dengan tempat, masa dan keadaan. Kita ada akal dan budi, pandai2 lah berfikir.
  • Kalau kita nak menegur orang yang lebih muda dari kita, tegurlah dengan berhemah dahulu agar dia hormat pada kita, kalau dia x terima..pegi mati la dia..haha
3. Kepada yang menegur juga, JANGAN lah menggunakan perkataan2 yang kesat, caci maki, dan seumpamanya.
  • Apa perasaan orang yang ditegur kalau kita memanggilnya BODOH,SIAL dan yang same2 dgn nya la!!
  • cth: ” Hey bodoh!! kenapa ko copy paste entry orang lain? Tak kerja ke”haha..kan da terkena..padan muka..hehe
  • Seharusnya kita perlu juga melihat situasi, perlukah kita menggunakan kekerasan atau kelembutan?? mari renungkan bersama...
Okay, aku  pergi pula pada yang ditegur!!
  1. Kalau kita ditegur, seharusnya kita bersyukur kerana masih ada orang yang sayang akan kita. Kita akui kesilapan kita, so kenapa nak melenting tak tentu pasal wahai sahabat ku.
  2. Kalau kita ditegur dengan kata2 yang kesat or caci maki, dan kita tahu memang salah kita. Tak perlulah kita nak bangkitkan kemarahan kita, kita diam dan bersyukur kerana tak pasal2 dapat pahala free!!!
  3. Jikalau kita ditegur, usah mencari alasan untuk lawan sahabat kita kembali, cuba kita renung kembali kesalahan dan kesilapan yang kita lakukan itu.. Betul tak!!
  4. Kalau ada kawan tegur kita, ucaplah terima kasih kepada mereka. Ni tak, balas balik!! “Eleh, ada hati nak tegur orang, diri sendiri hancuss, tak mahu ingat!!”
haha..yang ni aku marah!!kita tegur dia baik2,dia balas cmtu plak...adushhh..relak r broo...ko handle projek,n then kau wat silap..aku tegurla..btol x cara aku??aku tegur cara baikkan..accept that la..tu baru projek kecik kau handle..kalau x ley trima teguran x yah nak tunjuk hebat bro!!!huhu
Okay!!! harap semua faham dan sampai maksud apa yang aku nak sampaikan..sekadar peringatan je kawan2..


manusia itu saling memerlukan...peace semua :)

Famie ~

4 comments:

  1. ye, betull.. antar kite, kite saling memerlurkan. peace jugak yaw !!! :))

    http://zurainiswarno.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. adekah aku?? bukan kan? kalau aku, aku sepuk ko kang. hoho

    ReplyDelete
  3. zuraini : wahhh..pandainya..manusia itu tidak akan kemana..andainya bergerak bersendirian..

    fifi : bukan kau la..kau pengarah yang baik weii...haha

    ReplyDelete
  4. ala jeng!..
    aku ada kawan yg spesis yg tak suke ditegur camne lak..
    wat sakit aty jek..cepuk kang baru tau..
    huh! =,=
    manusia yg ada kawan adalah manusia yg berpengaruh..klu tak de kawan..dok dalam kubo jek la..

    ReplyDelete